تبدیل شابک کتاب به بارکد

شابک کتاب

شابك قابليت تبديل به باركد را دارد و ناشران می توانند با استفاده از نرم افزار توليد شده توسط موسسه خانه كتاب شابک کتاب خود را به باركد تبديل نمايند.

بارکد (رمزینه، رمز میله، کدمیله‌ ای) نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن توسط ماشین قابل بازخوانی می باشد.

بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره می‌کردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی دیده می‌شدند اما امروزه بارکدها ممکن است  بسته به نوع  به شکل دو بعدی، یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند. بارکدها توسط یک پویشگر نوری که دستگاه بارکدخوان نامیده می‌شود بازخوانی می‌شوند و اگر در تصاویر مخفی شده باشند توسط نرم‌افزار خاصی از آن بیرون کشیده می‌شوند. بارکدها به صورت گسترده‌ای در پیاده‌سازی سیستم‌های جمع‌آوری خودکار اطلاعات شناسه‌ها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا می‌برند کاربرد دارند.

برای دریافت بارکد کتاب خود می توانید از سرویس تبدیل شابک به رمزینه استفاده کنید. برای این منظور وارد سایت شابک به آدرس www.isbn.ir شوید و از پایین صفحه گزینه تبدلی شابک به بارکد را انتخاب کنید.

تبدیل شابک به بارکد

در پنجره باز شد مانند نمونه تصویر زیر کافی است طبق راهنمای زیر بخش های مربوطه را تکمیل کنید:

  1. در بخش اول شابک کتاب مورد نظر را بر اساس فیلد های شناسه پیشوند، کد کشور، کد ناشر، کد کتاب و رقم کنترل تکمیل کنید، در صورتی که شابک کتاب شما صادر شده باشد می توانید از ناشر کتاب خود آن را مطلع شوید و یا در صورتی که کتاب شما در کتابخانه ملی ثبت شده باشد با جستجو در این سایت نیز می توانید شابک کتاب خود را مطلع شوید. شابک کتاب یک شماره مانند: ۹۷۸-۶۰۰-۸۴۱۹-۷۹-۲ خواهد بود که به ترتیب هر بخش کد را در فیلد مربوطه وارد می کنید.
  2. در بخش دوم سایز کتاب خود را مشخص می کنید، که صرفا برای اندازه ظاهری بارکد تولید شده کاربرد دارد، مثلا سایز بازکد تولید شده برای کتاب قطع خشتی نسبتا بزرگتر از بارکدی است که برای کتاب با سایز قطع جیبی تولید می شود. همچنین می توانید در این بخش اندازه و سایز مورد نظر را بر روی “تنظیم دستی اندازه ها” تنظیم کنید تا در بخش سوم بتوانید بر اساس اندازه و پیکسل دلخواه سایز عکس بارکد تولید شده را مشخص کنید.
  3. در بخش سوم فرمت فایل مورد نظر را انتخاب کنید. و درصورتی که سایز کتاب را در بخش قبل بر روی “تنظیم دستی اندازه ها”  تنظیم کرده اید می توانید عرض و ارتفاع میله های بارکد را در تصویر تولید شده مشخص کنید.
  4. با کلیک بر روی گزینه بارکد، بارکد مورنظر برای شما تولید می شود.

تبدیل شابک به بارکد

 

تبدیل شابک ۱۰ رقمی به ۱۳ رقمی

درصورتی که شماره شابک ۱۰ رقمی در اختیار دارید باید پیش از تبدیل به بارکد باید با  استفاده از نرم افزار تبدیل شابک ۱۰ به ۱۳ رقمی موجود در سایت http://www.isbn.ir ، آن را به ۱۳ رقمی تبدیل کنید. سپس در نرم افزار تولید رمزینه وارد نمایید.

تبدیل شابک به بارکد

 

نکات قابل توجه جهت توليد و چاپ باركد:

  1. باركد را با استفاده از نرم افزاري توليد نماييد كه قابليت توليد باركد با فرمت­هاي برداري نظير Emf را داشته باشند. در اين فرمت اگر اندازه باركد توليدي در حد معمول دچار تغيير شود از كيفيت باركد كاسته نخواهد شد.
  2. تا آنجا كه امكان دارد اندازه استاندارد باركد توليد شده توسط نرم افزار را تغيير ندهيد
  3. در صورت تغيير اندازه، باركد نبايد بيش از ۴۰% درصد فشرده گردد يا از ميله هاي توليد شده ميله اي حذف شود.
  4. زنگ ميله هاي باركد با رنگ پس زمينه بايد همخواني داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قرارداد و سفارش چاپ کتاب
آموزش نوشتن و چاپ کتاب از صفر تا صد

مقالات پر بازدید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

کانال تلگرام انتشارات چشم ساعی
صفحه اینستاگرام انتشارات چشم ساعی

مطالب مرتبط

چاپ کتاب شعر
چاپ و نشر کتاب

چاپ کتاب شعر

برای ثبت و ماندگاری اشعار می توان گفت چاپ کتاب شعر مهمترین اقدامی است که شاعران گرانقدر می توانند انجام…