سازمان یونسکو، شارجه را به عنوان پایتخت کتاب سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد

شارجه، پایتخت کتاب جهان در سال 2019

سازمان بین‌اللملی یونسکو در خبری اعلام کرد شارجه، یکی از شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه‌ی امارات متحده عربی به عنوان پایتخت کتاب سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

شارجه، پایتخت کتاب جهان در سال 2019

بوکووا، مدیرکل یونسکو با اعلام این خبر از تلاش‌های شارجه برای فراهم کردن امکانات کتاب‌خوانی و مطالعه برای مردم و خصوصاً مردم دورافتاده قدردانی کرده است. او گفته است تصمیم یونسکو برای انتخاب شارجه بر اساس مشورت‌های اعضای کمیته‌ مشورتی یونسکو در جلسه‌ای در مقر اتحادیه بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابخانه‌ای در لاهه بوده است.

به نوشته‌ خبرگزاری رسمی امارات، شهر شارجه به خاطر کیفیت فعالیت‌های فرهنگی و ادبی‌اش و همین‌طور تلاش‌های مستمرش برای در دسترس گذاشت کتاب در شهر انتخاب شده است. شارجه نوزدهمین شهری است که به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شده است. امسال شهر کوناکری، پایتخت کشور گینه پایتخت کتاب جهان است و سال آینده‌ی میلادی نیز قرار است آتن، پایتخت یونان باشد.

شیخ بودور بن سلطان القاسم، رئیس اتحادیه‌ ناشران امارات و همین‌طور رئیس کمیته‌ سازمان پایتخت کتاب جهان در شارجه از انتخاب شارجه به این سمت ابراز افتخار کرده و گفته است او و همکارانش مفتخرند که نام شهرشان کنار شهرهای بزرگ فرهنگی و ادبی جهان قرار گرفته است.

هر سال نمایشگاه بین‌المللی شارجه نیز در این شیخ‌نشین اماراتی برگزار می‌شود که میزبان بیش از ۱۵۰۰ ناشر از سراسر جهان است.

از دیگر فعالیت‌های مستمری که در انتخاب شارجه به این سمت تأثیرگذار بوده برگزاری جشنواره‌ کتابخوانی کودکان است که به توسعه‌ فرهنگ کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان بر اساس روش‌های جذاب اقدام می‌کند. در این جشنواره که با حضور نویسندگانی از سراسر جهان برگزار می‌شود بیش از ۲ هزار رویداد فرهنگی با حضور ۳۰۰ هزار بازدیدکننده اتفاق می‌افتد.

رئیس اتحادیه‌ ناشران امارات گفته است در شارجه طرح‌های کتابخوانی فراوانی اجرا می‌شود که یکی از آنها طرح «کتاب اولی» است و بر اساس آن هزاران کتاب بین مادرانی که فرزندی به دنیا می‌آورند توزیع می‌شود. هدف از اجرا طرح «کتاب اولی» ایجاد علاقه و اشتیاق نسبت به کتاب و قصه‌خوانی در بین کسانی است که تازه به دنیا می‌آیند.

پایتخت کتاب جهان عنوانی است که یونسکو از سال ۲۰۰۱ آن را بر اساس ضوابط و شرایطی به برخی از شهرهای دنیا داده است و هدف از آن ارتقای فرهنگ کتابخوانی از راه اجرای برنامه‌های متنوع و متفاوت بوده است. برنامه‌های ویژه‌ی شارجه برای سال ۲۰۱۹ قرار است از ۲۳ آوریل همان سال با شعار «من تو را می‌خوانم، در شارجه» روی شش موضوع همدردی، مطالعه، میراث، آگاهی، انتشار و جوانی متمرکز شود.

شیخ‌نشین شارجه پیش از این نیز در سال ۱۹۹۸ توانسته بود عنوان پایتخت فرهنگی عرب و در سال ۲۰۱۴ پایتخت فرهنگی اسلام و در سال ۲۰۱۵ پایتخت گردشگری عربی را به دست آورد.

منبع:ایبنا (خبرگزاری کتاب ایران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قرارداد و سفارش چاپ کتاب
آموزش نوشتن و چاپ کتاب از صفر تا صد

مقالات پر بازدید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

کانال تلگرام انتشارات چشم ساعی
صفحه اینستاگرام انتشارات چشم ساعی

مطالب مرتبط