مراحل اخذ مجوز و چاپ کتاب

مراحل گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

برای گرفتن مجوز چاپ کتاب مراحل یکسانی و استانداری وجود دارد که برای تمامی کتاب ها و از طریق کلیه انتشارات یکسان می باشد. مراحل چاپ یک کتاب را می توانیم به دو مرحله کلی تقسیم کنیم :

قدم اول: آماده کردن فایل کتاب

زمانی که تصمیم دارید کتاب خود را آماده و به چاپ برسانید در اولین قدم باید ابتدا فایل کتاب خود را آماده کنید، برای اینکار می توانید از نرم افزارهای پرکاربرد برای نوشتن کتاب مانند وورد یا ایندیزاین کمک بگیرد، در این مرحله شما باید اقدامات زیادی را انجام دهید مثلا مشخص کردن اینکه  کتاب مورد نظر در چه سایزی قرار است به چاپ برسد (رقعی، وزیری و …) و یا فونت و اندازه نوشته ها، عنوان ها. و یا طراحی جلد کتاب که دارای اهمیت بسیار بسیار بالایی می باشد که باید آن را نیز آماده کنید و یا می توانید آن را به یک متخصص طراح با دانش طراحی جلد کتاب واگذار کنید، جلد کتاب یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در جذب خواننده و فروش کتاب می باشد.

در این مرحله  شما باید صفحات و بخش های ایتدای و انتهایی کتاب مانند، صفحه عنوان کتاب، شناسنامه کتاب، پیشگفتار کتاب، سرفصل های کتاب، منابع و مآخذ و …. را آماده و به فایل خود بر اساس نظم و استاندارد های موجود تنظیم کنید، یعنی یک فایل کامل از صفر تا صد که مربوط به کتاب می باشد.

البته ما در سایت انتشارات چشم ساعی و به کمک تیم فنی مجموعه در بخشی تحت عنوان “آموزش نوشتن یک کتاب” تمامی بخش ها و نکات فنی که شما لازم دارید تا قدم به قدم فایل کتاب خود را آماده کنید را به صورت منظم تولید و در سایت اضافه می کنیم و شما می توانید قدم به قدم با آن ها پیش بیایید و فایل کتاب خود را آماده کنید.مقالات و مطالب آموزشی در این زمینه را می توانید از بخش “آموزش نوشتن کتاب” دنبال نمائید

نکته ای دیگری که در اینجا باید به ان اشاره کنیم این است که برای ویراستاری، صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب ما شما را یاری می کنیم.

قدم دوم: ثبت کتاب و گرفتن مجوز های لازم برای چاپ کتاب

پس از آماده شدن فایل نهایی کتاب بایستی مراحل و اقدامات زیر برای صدور مجوز و چاپ کتاب انجام شود:

  1. اولین قدم یعد از آماده شدن فایل کتاب، این است که شما یک انتشارات معتبر را پیدا کنید که هم بتوانید به ایشان اعتماد کنید و هم رزومه خوبی در زمینه چاپ و نشر کتاب داشته باشد.
  2. انعقاد قرارداد چاپ کتاب، که برای چاپ کتاب های مختلف قراردادهای مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع کتاب ها، سابقه مولف و یا حتی بودجه صاحب اثر می توان یکی از این قرارداد ها منعقد گردد. در خصوص نمونه فرم قرارداد چاپ کتاب و همچنین ثبت درخواست سفارش چاپ کتاب ما بخشی را تحت عنوان:  “قرارداد و سفارش چاپ کتاب” در سایت درنظر گرفته ایم تا شما بتوانید به سادگی و سرعت اطلاعات لازم در خصوص چاپ کتاب را بدست آورید و به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.
  3. بعد از ثبت درخواست اولیه و انعقاد قرارداد فایل نهایی کتاب برای انتشارات ارسال می گردد تا اقدامات مربوط به ثبت و دریافت مجوز ها انجام شود.
  4. فایل کتاب برای خانه کتاب توسط انتشارات ارسال می گردد و یک شابک اختصاصی برای کتاب ثبت و معرفی می شود (ناشر باید یک کد سیزده رقمی منحصر به فرد که تحت عنوان شابک شناخته می‌شود را به اثر اختصاص دهد که یک شماره‌ی استاندارد بین‌المللی کتاب است و جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار می‌رود)
  5. ارسال فایل کتاب برای کتابخانه ملی توسط انتشارات جهت گرفتن فیپا کتاب (ناشر اثر را جهت دریافت فهرست‌ نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وب سایت کتابخانه ملی به ثبت می‌رساند)
  6. ارسال فایل کتاب و طرح جلد کتاب برای وزارت فرهنگ و ارشاد و درخواست دریافت مجوزهای لازم، در این مرحله با توجه با نوع و موضوع کتاب که تخصصی، علمی، کودکان، دینی و مذهبی و …باشد، فایل کتاب برای مراجع و اشخاص ذیصلاح ارسال می گردد و ویرایشات و یا تائید نهایی کتاب صورت می پذیرد. (این مرحله  زمانبرترین مرحله در روند مراحل چاپ کتاب می باشد که ممکن است برای برخی کتب به چندین ماه نیز به طول بیانجامد)
  7. چاپ کتاب و دریافت اعلام وصول (در آخرین مرحله پس از چاپ کتاب، باید تعدادی مشخص از نسخه‌های کتاب جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردد)
  8. تحویل کتاب به نویسنده با توجه به نوع قرارداد منعقد شده

 

در مرحله دوم یعنی انتخاب یک انتشارات و سپردن مراحل دریافت مجوز ها و چاپ کتاب به ایشان، معمولا یکی از دغدغه های نویسندگان و مؤلفان است (خصوصا زمانی که ایشان اولین کتاب خود را می خواهند به چاپ برسانند). برای انتخاب یک انتشارت فاکتورهای متعددی وجود دارد که مهمترین آنها مجوز رسمی آن انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدت اعتبار آن مجوز می باشد، از موارد دیگر سابقه آن انتشارات و تعداد کتاب های است که تا کنون برای افراد مختلف به چاپ رسانده است، هر دو این موارد را میتوانید به ترتیب  از خود وزارت فرهنگ و ارشاد استعلام بگیرید و با مراجعه به وب سایت کتابخانه ملی لیست و مشخصات کلیه کتب چاپ شده توسط انتشرات مورد نظر را مشاهده نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قرارداد و سفارش چاپ کتاب
آموزش نوشتن و چاپ کتاب از صفر تا صد

مقالات پر بازدید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

کانال تلگرام انتشارات چشم ساعی
صفحه اینستاگرام انتشارات چشم ساعی

مطالب مرتبط